Hoe een aanvraag indienen?

Specifiekere stappen naar aanleiding van de hervorming van de werkloosheid

Vanaf 1 januari 2026, afhankelijk van de einddatum van uw werkloosheidsuitkering (zoals vermeld in de brief van de RVA), kunt u een aanvraag indienen via één van de volgende kanalen:


De aanvraag moet persoonlijk gebeuren: door uzelf, uw advocaat, of iemand aan wie u officieel schriftelijk een volmacht hebt gegeven.

⚠️ Zolang u nog werkloosheidsuitkeringen ontvangt, kunt u geen aanvraag indienen bij het OCMW. Dat kan pas vanaf 1 januari 2026, volgens de einddatum in de brief van de RVA.

Hieronder vindt u de lijst met documenten die u aan het OCMW moet bezorgen:

  • Bewijs van identiteitBelgische identiteitskaart of verblijfsvergunning
  • Brief van de RVA (ONEM): bevestiging dat je werkloosheidsuitkering is stopgezet
  • Je bankkaart
  • Bewijs van inkomsten van het gezin: ouders, kinderen of partner
  • Huurcontract of bewijs van eigendom: om aan te tonen welke woonkosten je hebt
  • Facturen en bewijs van schulden: bijvoorbeeld: energierekeningen, medische kosten, terugbetalingen
  • Bewijs van kinderbijslag: om de gezinslasten te berekenen
  • Medisch attest: als je ziek bent of tijdelijk niet kunt werken
  • Bewijs van inschrijving bij Actiris: of opleidingsattest, sollicitatieactiviteit, begeleiding

© OCMW van Sint-Jans-Molenbeek - Alphonse Vandenpeereboomstraat 14 - 1080 Brussel
Tel.: 02/412.53.11 - E-mail: cpas.ocmw.1080@molenbeek.irisnet.be

Created and hosted by Paradigm - Disclaimer